Przekazujemy Państwu wydany w projekcie "Partnerstwo SRW" poradnik dla stowarzyszeń rozwoju wsi prowadzących Małe Szkoły.
Pierwsza część dotyczy zakładania i prowadzenia szkoły i przedszkola.
Znajdą w niej Państwo artykuły prawne wyjaśniające uwarunkowania i procedury zakładania szkół publicznych i niepublicznych, ich finansowania, a także porady, jaki organ prowadzący wybrać, chcąc przejąć placówkę zagrożoną likwidacją. Publikujemy w niej także porady związane z prowadzeniem księgowości przez stowarzyszenie, tworzeniem budżetu szkoły oraz wynagradzaniem nauczycieli w niej zatrudnionych. W tej części zamieściliśmy także artykuł dotyczący prowadzenia niepublicznego przedszkola na wsi lub innej formy edukacji przedszkolnej.
W drugim dziale skupiliśmy się na działalności SRW wykraczającej poza prowadzenie placówki.
Autorami tej części poradnika są zarówno eksperci, jak i praktycy, którzy opisują swoje doświadczenia i realizowane projekty w najróżniejszych obszarach związanych z prowadzeniem stowarzyszenia na wsi. W większości artykuły te stanowią skróconą wersję dobrych praktyk opublikowanych na stronie srw.fio.org.pl, gdzie można przeczytać opisy wielu innych wartościowych projektów zrealizowanych przez SRW. Obok dobrych praktyk publikujemy porady ekspertów związane z zarządzaniem stowarzyszeniem, jego promocją, pozyskiwaniem środków na działalność, tworzeniem produktu lokalnego, a także – programu stypendialnego.
Trzecia część jest związana ze współpracą z różnymi instytucjami – gminą, powiatem, ośrodkiem pomocy społecznej itp.
W tym dziale wyjaśniamy zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego i opisujemy od strony prawnej możliwości współpracy pomiędzy organizacjami pozarządowymi a samorządem, pokazujemy także przykłady budowania relacji organizacji pozarządowych z gminami i innymi jednostkami samorządu terytorialnego. Oprócz tego opisujemy tworzone obecnie narzędzie informatyczne – Matrycę kalkulacyjną finansów gminnych przeznaczonych na edukację, które ma pomóc w konstruktywnym dialogu na temat wydatków w gminie.
W poradniku publikujemy także standardy pracy sRW - propozycję wypracowaną przez zespół praktyków SRW i ekspertek Federacji Inicjatyw Oświatowych.
Mają one służyć pogłębieniu refleksji nad jakością pracy SRW i edukacji w prowadzonych przez nie placówkach, oraz roli SRW w środowisku lokalnym. Tworzenie standardów to pewien proces, mogący doprowadzić do certyfikacji placówek w przyszłości, jednak jego głównym celem jest dążenie do jak najlepszej jakości pracy SRW. Zachęcamy wszystkie osoby związane z SRW i edukacją na wsi do włączenia się do dyskusji nad standardami.
W dodatku "Inspiracje" zamieściliśmy dwa artykuły zawierające refleksje w naszym odczuciu ważne i potrzebne stowarzyszeniom rozwoju wsi.
Pierwszy, to artykuł napisany przez dr Annę Potok, ekspertkę od lat działającą na rzecz rozwoju wsi, jedną z inicjatorek programu Lider w Polsce, która przedstawia rolę jaką pełnią lub mogą pełnić SRW w budowaniu kapitału społecznego, współdecydując o lokalnej polityce (nie tylko oświatowej), czy kształtując aktywne postawy. Drugi to wywiad z dr Andrzejem Sadowskim, wiceprezydentem Centrum im. Adama Smitha, w którym dr Sadowski pokazuje, w jaki sposób każdy obywatel naszego kraju jest współodpowiedzialny za jakość życia, jakość edukacji swoich dzieci i ich przyszłość.
Do pobrania (PDF - 2.085 KB):