Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Serwis Federacji Inicjatyw Oświatowych

„Integracja inicjatyw pozarządowych na Mazowszu i nadanie im rozmachu, który spowoduje zmianę tradycyjnego postrzegania edukacji i uznanie jej za narzędzie rozwoju regionu” - to cel strategiczny Mazowieckiej Sieci Edukacyjnej, przyjęty wstępnie przez uczestników spotkania inaugurującego merytoryczną współpracę Sieci. W dniach 21-22 lutego 2015 r. w Warszawie spotkało się 50 przedstawicieli 27 organizacji z całego Mazowsza.

 
Organizacje z południa MazowszaDyskusja plenarna

Czemu ma służyć edukacja, czy i kiedy można ją zakończyć, jakie ma znaczenie dla rozwoju lokalnego i co ma wspólnego ze społeczeństwem obywatelskim – to pytania, na które uczestnicy spotkania starali się znaleźć odpowiedzi. Wprowadzenie do ich pracy w grupach warsztatowych stanowiły wykłady ekspertów dotyczące wyzwań, jakie edukacji stawia współczesny rynek pracy. Ogólny kontekst dla kolejnych prelekcji dało wystąpienie prezeski Federacji Inicjatyw Oświatowych, Elżbiety Tołwińskiej-Królikowskiej „Edukacja narzędziem rozwoju lokalnego”.

Andrzej Sadowski, wiceprezydent Centrum im. A. Smitha, mówił o społeczeństwie opartym na wiedzy jako o dzisiejszym modelu organizacji życia społecznego, a także o warunkach jego funkcjonowania w polskich realiach. Zwrócił uwagę, że u podstaw tego modelu stoi dobra edukacja, a raczej aktywne uczenie się. Społeczeństwo oparte na wiedzy jest otwarte i elastyczne, ma aktywnych, świadomych, lokalnie zakorzenionych obywateli, wiąże się z rozwojem technologicznym, wysokim poziomem specjalizacji zawodowych i wykorzystania nowoczesnych usług.

Gazeta MSE1Gazeta MSE2

Anna Atłas, dyrektorka Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, przestawiła ideę uczenia się przez całe życie (ang. lifelong learning) i historię jej wdrażania przez różne programy grantowe i dotacyjne. Założeniem podstawowym tej idei jest otwartość na zmianę na poziomie obywatela, a także możliwości, kształt i zasady działania systemu edukacyjnego.

Monika Szymańska, prezeska Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa (Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich), poruszyła kwestię kompetencji koniecznych do rozwoju lokalnego, skupiając się głównie na rozwoju przedsiębiorczości lokalnej. Omówiła także warunki zdobywania kompetencji i problematykę ich certyfikowania.

Propozycje wspólnych działań w ramach MSE (innowacyjnych wobec samodzielnie podejmowanych działań), nad którymi uczestnicy pracowali w grupach warsztatowych, przedstawiono i omówiono na spotkaniu plenarnym.

ikonka pdfPropozycje wspólnych działań
(PDF - 54 KB)

 

Pierwszy dzień zakończyła zabawa, podczas której uczestnicy wybiegli 10 lat w przyszłość i odegrali role redaktorów gazety opisującej wydarzenia z życia Mazowieckiej Sieci Edukacyjnej.

Drugi dzień spotkania rozpoczął cykl miniwykładów dotyczących miejsca edukacji w społecznościach lokalnych:

  • Andrzej Pery, pracujący w specjalnej komisji Ministerstwa Edukacji Narodowej, przedstawił ministerialny program i założenia dotyczące Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji (program LOWE). Koncepcja LOWE zbliża się do przestawionego uczestnikom MSE modelu szkoły wiejskiej jako ośrodka wielofunkcyjnego.
  • Alina Kozińska, wiceprezeska Federacji Inicjatyw Oświatowych, opowiedziała o doświadczeniach FIO w działaniu na rzecz wiejskich szkół i ich wzmacnianiu jako istotnej instytucji funkcjonującej w społeczności lokalnej.
  • Joanna Pietrasik, prezeska Fundacji Civis Polonus, mówiła czym jest edukacja nieformalna i jaka może być jej rola w rozwoju społeczności lokalnych.

Uczestnicy spotkania wzięli udział w wybranych sesjach warsztatowych:

  • „Miejsce szkoły w społeczności lokalnej” (prowadzenie: Małgorzata Lewandowska, prezeska Stowarzyszenia „Z Edukacją w Przyszłość” w Korzeczniku; wiceprezeska Federacji Inicjatyw Oświatowych)
  • „Współpraca organizacji pozarządowych i samorządu lokalnego” (prowadzenie: J. Pietrasik)
  • „Partnerstwa 1-, 2- i 3-sektorowe – wspólne płaszczyzny działań obywatelskich”(prowadzenie: Małgorzata Suwaj, wiceprezeska Fundacji FALA)
  • „Jak współpracować (w Sieci)?” (prowadzenie: Katarzyna Lipka–Szostak, Federacja Inicjatyw Oświatowych)
  • „Innowacyjna szkoła / innowacje w edukacji czyli jak wyjść z XIX-wiecznego paradygmatu szkoły?” (prowadzenie: E. Tołwińska-Królikowska)

Potwierdzeniem aktywności i zaangażowania uczestników w prace każdej z grup jest podsumowanie, dokonane podczas sesji końcowej - lista dyskutowanych zagadnień i postulaty.

ikonka pdfPodsumowanie sesji końcowej
(PDF - 50 KB)

 

Dotychczasowe spotkania Sieci miały charakter lokalny; tym razem po raz pierwszy spotkali się uczestnicy MSE z całego Mazowsza. Okazało się, że społeczność mazowieckich organizacji edukacyjnych jest bardzo różnorodna: część organizacji prowadzi szkoły, inne - przedszkola, wiele realizuje projekty w sferze edukacji nieformalnej. Występują różnice potencjałów, uwarunkowań i doświadczeń, odmienność zdań, opinii, założeń i rozwiązań w wielu kwestiach. Tym, co łączy uczestników spotkania, i co umożliwiło wstępne przyjęcie strategicznego celu Sieci, są niewątpliwie pozytywne emocje, radość z dialogu i - przede wszystkim - myślenie o edukacji, która prowadzi do rozwoju.

 

Więcej zdjęć: zapraszamy do galerii.

 

MAZOWIECKA SIEĆ EDUKACYJNA

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Ta strona dla swojej pełnej funkcjonalności używa ciasteczek (cookies), przechowywanych na dysku Twojego komputera. Jeśli nie zgadzasz się na to, zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej (zgodnie z jej instrukcją).